Joakim Sandgren

Play all audio recordings
The compositions of Joakim Sandgren are conceived as sound sculptures whose form is found by exploring and choosing among the inherent flows of energy in an pre-existing sound object. To free the musical linear work his music no longer include any harmonic material and he works only with sounds which have undefined pitches. He is today working on a suite of fifteen compositions for different formations and multichannel tape.

Joakim Sandgren was born in Stockholm, Sweden in 1965. Between 1991 and 1998 Sandgren studied composition at the city's Royal College of Music. At RCM Sandgren served as Assistant to Professors Sven-David Sandström, Magnus Lindberg, and Pär Lindgren. He has also assisted at masterclasses with Philippe Manoury, Gérard Grisey, Brian Ferneyhough. In 2000 Sandgren completed the Composition et d’Informatique musicale course at Ircam in Paris.
After some time in the Ircam-developed application Patch-Work, Sandgren started to develop his own composition environment directly in LISP, (jse). He presented a Master (DEA) at the Paris University 8 in 2003 under the direction of Horacio Vaggione on the subject: computer assisted composition.
Sandgren has been played by ensembles like Ensemble Itinéraire, Ensemble 2e2m, Ensemble Champ d’Action, Ars Nova, Ma, Archaeus, Curious Chamber Players, gageego!, Spectra, Musica Vitae, Swedish Radio Symphony Orchestra, Ensemble In Extremis and others as well as by musicians like Sophie Dardeau (ensemble Itinéraire), Dimitri Vassilakis (ensemble Intercontemporain), Séverine Ballon (ensemble Multilaterale). His music has also been heard at the swedish radio and television. He have several compositions on CDs : pièces à conviction, solo pour violoniste, cordes sur bois, souvenir I, berceuse, lumières noires, empreintes digitales. Sandgren receive countinously commands from ensembles and musicians in Sweden and France.
Ordered by year. Most recent works appears first

Instrument and Electronics


Bifurcations simples pour un(e) corniste et ordinateur (2018)
Cellules lysées pour neuf musiciens et ordinateur (2016)
Points caractéristiques (version avec piano) pour trois musiciens et ordinateur (2014)
Points caractéristiques pour trois musiciens et ordinateur (2014)
Endroits susceptibles pour six musiciens et ordinateur (2012)
Endroits susceptibles (version avec piano) pour six musiciens et ordinateur (2012)
Lumières noires pour un(e) violoniste et ordinateur (2012)
Objets saisis pour un(e) clarinetiste bass et ordinateur (2012)
Faits saillants pour un(e) violoncelliste et ordinateur (2010)
Empreintes digitales pour trois musiciens et ordinateur (2009)
Pièces à conviction pour un(e) flûtiste et ordinateur (2008)
Bifurcations simples pour un(e) corniste et ordinateur (2018)
Cellules lysées pour neuf musiciens et ordinateur (2016)
Empreintes digitales pour trois musiciens et ordinateur (2009)
Endroits susceptibles pour six musiciens et ordinateur (2012)
Endroits susceptibles (version avec piano) pour six musiciens et ordinateur (2012)
Faits saillants pour un(e) violoncelliste et ordinateur (2010)
Lumières noires pour un(e) violoniste et ordinateur (2012)
Objets saisis pour un(e) clarinetiste bass et ordinateur (2012)
Pièces à conviction pour un(e) flûtiste et ordinateur (2008)
Points caractéristiques pour trois musiciens et ordinateur (2014)
Points caractéristiques (version avec piano) pour trois musiciens et ordinateur (2014)